فرآب زیست

سال تاسیس ۱۳۷۷

ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری تصفيه خانه های آب و فاضلاب شهری و صنعتی

5/5 - (5 امتیاز)

آینده صنعت آب در انحصار اسمز معکوس

امروزه اسمز معکوس Reverse Osmosis ،یکی از موثرترین روش های تصفیه آب می باشد که کاربرد فراوانی دارد و در زمینه های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از کارشناسان می گویند این فرآیند می تواند بحران آب را در جوامع بزرگ و کوچک حل کند. اسمز معکوس به این دلیل که می تواند آب دریا را به آب آشامیدنی سالم تبدیل کند، کاربرد زیادی پیدا کرده است.

از Reverse Osmosis نه تنها در مقیاس ها و پروژه های بزرگ استفاده می شود، بلکه بسیاری از افراد برای تصفیه، تمیزتر کردن و ایمن تر آب منزل خود از آن استفاده می کنند. در حال حاضر، تقریبا هر شخصی می تواند یک سیستم تصفیه آب کوچک برای خانه خود خریداری کند.

حال ممکن است بپرسید، چرا بسیاری از صاحبان مشاغل، این نوع از تصفیه آب را انتخاب می کنند؟ چرا آینده صنعت آب در انحصار این فرآیند تصفیه می باشد؟ برای رسیدن به جواب این سوالات، با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

RO، نتیجه دهه ها تحقیق

بیش از ۹۵ درصد از کل آب های کره زمین متعلق به آب دریاها و اقیانوس ها است. اگر ما می توانستیم از این آب ها برای نوشیدن و سایر برنامه های روزمره استفاده کنیم، ممکن بود بتوانیم بحران آب را حل کنیم.

به همین دلیل بسیاری از دانشمندان بر روی توسعه و بهبود این سیستم ها تمرکز کرده اند. این روش یک راه حل ایده آل برای جدا کردن نمک از آب است. سال به سال و به طور مداوم، این سیستم ها در حال بهبود و توسعه هستند.

تصفیه مواد معلق و مواد جامد

در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس از غشاهای خاصی استفاده می شود که این غشاها قادر هستند حتی ذرات ریز را از بین ببرند. حال این به چه معنا است؟ یعنی آبی که از این فرآیند بدست می آید، فاقد هرگونه مواد معلق و مواد جامد است و تقریبا خالص می باشد.

این غشاهای خاص مواد معدنی، فلزات و مواد شیمیایی موجود را کاملا از بین می برند. این آلاینده ها، اگر به طور کامل از بین نروند، ممکن است به شکل های مختلف، به لیوان آب شما راه پیدا کنند. اگر این سیستم در خانه شما نصب شود، این آلاینده ها نمی توانند فرار کنند و کاملا از بین می روند.

تصفیه در چندین مرحله

Reverse Osmosis دارای چندین مرحله می باشد و این امر برای اطمینان از نابود شدن و از بین رفتن تمام ناخالصی های موجود است. در مرحله اول تمام رسوبات از آب خارج می شوند و در مراحل دیگر آلاینده ها پاک می شوند و آب برای مصرف آماده می گردد.

هر مرحله نوع خاصی از ناخالصی ها را از بین می برد و هر یک از این مراحل فقط برای یک نوع از تصفیه تخصص دارند و عمل می کنند. به همین دلیل روش اسمز معکوس، یک روش موثر برای تصفیه آب و ایمن سازی آن است. سیستم های فیلتراسیون آب RO با 5 مرحله تصفیه، به ویژه برای تامین آب آشامیدنی، طراحی شده اند. سیستم هایی که مراحل کمتری برای تصفیه و تامین آب دارند، بیشتر در صنعت کشاورزی و برای آبیاری مزارع استفاده می شوند. به همین دلیل قبل از خرید این سیستم تصفیه آب ، باید مطمئن شوید که این سیستم برای کار و هدف شما مناسب است یا خیر.

از این فرآیند که برای تصفیه آب استفاده می شود و برای مکان ها و صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. اما بیشترین مورد مصرف این سیستم های تصفیه آب در صنایع تولید مواد غذایی و نوشیدنی ها مانند لبنیات، ماء الشعیر، دلستر و … می باشد.

به دستگاه هایی که از این فرآیند برای تصفیه آب استفاده میکنند به اصطلاح آب شیرین کن نیز گفته میشود، که در انواع کوچک خانگی و ابعاد بزرگتر صنعتی طراحی و ساخته میشوند.  فراب زیست فراز تولید کننده برتر انواع دستگاه آب شیرین کن صنعتی در حجمهای مختلف میباشد. اگر به کمک بیشتری نیاز دارید و سوالات تخصصی تری دارید، می توانید با متخصصین با تجربه ما در ارتباط باشید. آنها خیلی سریع به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

از آنجا که آب قسمت مهمی از فرآیند تولید مواد غذایی است و برای استفاده در این زمینه باید کاملا تمیز و ایمن باشد، از اسمز معکوس (RO) برای از بین بردن عوامل بیماری زا، میکروارگانیسم های آلی، مواد شیمیایی، TDS و مواد جامد معلق در آن استفاده می شود.

صنعت کشاورزی، به تنهایی به بیش از نیمی از آب شیرین ذخیره شده ما برای تولید و رشد سبزیجات، میوه ها و غلات نیاز دارد. بسیاری از گیاهان و میوه های تولیدی در صنعت کشاورزی در صنعت مواد غذایی استفاده می شوند و به همین دلیل باید خیلی ایمن و تمیز نمو پیدا کنند و تولید شوند. امروزه یکی از مهم ترین نگرانی های حداقل ۳۳ درصد از مصرف کنندگان، این است که آیا غذاهای فرآوری شده و مواد غذایی تولید شده، برای مصرف سالم و بی خطر هستند.

سامی فرگ، مدیر عامل AMPAC ایالات متحده می گوید: “همیشه ترس از بیماری هایی مانند عفونت اشریشیا کُلی وجود دارد که می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. بنابراین صنایع فرآوری مواد غذایی باید در عملکرد خود مراقب باشند و از شیوع این عفونت وحشت داشته باشند. هر سیستم و فرآیندی که در این بخش ها و صنایع استفاده می شود باید مطابق با استانداردهای بهداشتی مشخص شده توسط هیئت های نظارت باشد و این مراکز باید کاملا بهداشتی باشند. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، بهتر است اکثر بخش های فرآوری مواد غذایی دارای سیستم های RO کارآمد باشند.”

اجزای دستگاه اسمز معکوس و یا آب شیرین کن صنعتی

  • یک سیستم آب شیرین کن به صورت کلی شامل بخشهای اصلی زیر می‌باشد:

    1.   واحد پیش تصفیه آب
    2.  پمپ فشار بالا
    3.  مجموعه غشاها
    4.  واحد شستشوی خودکار CIP

• واحد پیش تصفیه

در این واحد معمولاً از فیلتر شنی و فیلتر کربنی به منظور جداسازی ذرات بزرگتر و همچنین برای از بین بردن آلودگی های میکروبی و جلوگیری از رسوب‌گذاری بیولوژیک استفاده می‌شود.

• پمپ

پمپ‌ها به منظور خنثی کردن فشار اسمزی و جبران افت فشار ناشی از وجود غشاء و تجهیزات موجود در مسیر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

• مجموعه غشاها

در واقع کار اصلی تصفیه توسط این قسمت انجام می‌شود که شامل پوسته ( وسل ) و ممبران‌ از جنس پلی آمید و پلی استر و… می‌باشد.

RO، بهترین گزینه برای صنایع غذایی

این سیستم ها براساس نوع صنعت و مقیاس آن انتخاب می شود. برای شرکت ها و صنایع کوچک و متوسط می توان از مدلهای تجاری استفاده کرد و تاسیسات و صنایع بزرگتر می توانند از مدلهای صنعتی استفاده کنند. سیستم های RO هم به صورت خودکار و هم به صورت دستی در دسترس هستند اما اگر پروژه شما وسیع است و کارهای زیادی در مرکز خود انجام می دهید، سعی کنید از یک سیستم اتوماتیک با نظارت دستی استفاده کنید.

تجهیزاتی که به سیستم های اسمز معکوس مجهز هستند، آب باکیفیت بالا تولید می کنند و نیازهای تاسیسات را برطرف می نمایند. قبل از انتخاب و خرید بهتر است که آب ورودی را تجزیه و تحلیل کنید و با کمک یک متخصص بهترین استراتژی را به منظور دستیابی به بهترین نتیجه انتخاب نمایید.

کمک به پروسه تولید مواد غذایی با سیستمهای RO

اسمز معکوس یک فرآیند طبیعی است و زمانی که دو محلول با غلظت متفاوت در دو طرف آن قرار می گیرند، آب یا مایع را از طریق یک غشاء نیمه تراوا به جریان در می آورد. در این حالت مایع از محلول دارای غلظت کمتر عبور می کند و به سمت محلول دارای غلظت بالاتر می رود تا میزان نمک در هر دو متعادل شود.

در نتیجه فرآیند شروع به کار می کند و به آب فشار وارد می نماید تا به سمت محلول دارای غلظت کمتر حرکت کند. غشاء نیمه تراوا که نیمه نفوذ پذیر نیز می باشد، به عنوان یک فیلتر عمل می کند و از عبور مواد شیمیایی مضر، مواد آلی، رسوبات و سایر ناخالصی ها جلوگیری می نماید. آب خروجی تصفیه شده، تمیز، ایمن و عاری از هرگونه آلودگی و میکروب است.

فرگ اضافه می کند: “فیلترهای RO تقریبا برای هر نوع تصفیه مناسب هستند و در هر بخش از صنایع استفاده می شوند. حتی برای مصارف خانگی نیز کاربرد دارند و مورد استفاده قرار می گیرند. بخش فرآوری مواد غذایی به دلیل اینکه مستقیما با سلامت مردم سروکار دارد، باید برای تصفیه آب مصرفی خود، از روش ها و سیستم های مناسب و کارآمد استفاده کند.”

نمونه استفاده از Reverse Osmosis در فرآوری مواد غذایی

در کنسرو سازی جوشاندن، شستن مواد اولیه، تمیز کردن سیستم ها و ظروف مورد استفاده قرار گرفته، خنک کردن غذا و … مستقیما با مواد اولیه مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل، لوبیا و غیره سروکار دارد. به عنوان مثال، برای تهیه کنسرو گوجه فرنگی:

  • ابتدا گوجه فرنگی های خام کاملا شسته می شوند.
  • به دستگاهی کاملا تمیز منتقل شده و در آب نگهداری می شوند
  • سپس گوجه فرنگی های شسته شده را می جوشانند.
  • در نهایت، محصول در وان آب، تحت فشار قرار می گیرد و به کنسرو گوجه فرنگی تبدیل می شود.
  • حال بخش فرآوری مواد غذایی برای استفاده از اسمز معکوس با سه گزینه روبرو می باشد:

– می تواند عوامل بیماری زا و باکتری های موجود در آب لوله کشی که توسط شهرداری تامین می شود را از بین ببرد و با این کار طعم آب را دلپذیر و خوشمزه کند.

– می تواند آب شهری را تصفیه کند و مواد آلی موجود در آن را از بین ببرد و طعم آن را متفاوت کند.

– می تواند آب ورودی را سالم و بی خطر کند و طعم آن را متعادل نماید.

فرگ می گوید: “در اینجا سیستم Reverse Osmosis  ظاهر می شود. این روش هر نوع آلودگی از جمله کلر را از بین می برد و آب سالم و تمیز تولید می کند. این روش به نوبه خود نتایج مطلوبی را به همراه دارد.”

منبع : Farab-zist

به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز دهی روی ستاره کلیک کنید

5/5 - (5 امتیاز)
Print
Telegram
WhatsApp
Email
آینده صنعت آب در انحصار اسمز معکوس