فرآب زیست

سال تاسیس ۱۳۷۷

ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری تصفيه خانه های آب و فاضلاب شهری و صنعتی

5/5 - (3 امتیاز)

انواع کارخانه تصفیه فاضلاب

اصطلاح فاضلاب به صورت کلی به پسابی گفته میشود که دیگر برای مصرف انسان یا برای هدف اولیه ای که استفاده شده بود ، مورد استفاده قرار نمی گیرد. تصفیه فاضلاب صنعتی به فرآیندهای مورد استفاده برای تصفیه فاضلاب هایی گفته میشود که توسط فعالیت های یک شرکت صنعتی تولید می شود. در عمل چندین نوع سیستم و کارخانه تصفیه فاضلاب وجود دارد:

تصفیه خانه فاضلاب عمومی یا شهری:

تصفیه فاضلاب یا پساب شهری (Sewage) اشاره به فرآیند خلاص شدن و از بین بردن آلودگی های موجود در فاضلاب است. بسته به وسعت ناحیه شهری که در آن تاسیسات تصفیه فاضلاب واقع شده است، ممکن است عمدتا شامل فاضلاب خانوارها باشد، و یا ممکن است شامل فاضلاب صنعتی نیز باشد. سیستم های تصفیه فاضلاب شهری شامل یک سری از فرایندهای است که در ابتدا مواد جامد از فاضلاب حذف می شوند. سپس، به دنبال آن فرایندهای تجزیه مواد مغذی محلول و مواد آلی است. و در صورت لزوم، می تواند مرحله ضد عفونی و گندزدایی برای از بین بردن باکتری های بیماریزا که ممکن است در آن وجود داشته باشد انجام بگیرد.

لجن فاضلاب تولید شده که به عنوان یک محصول جانبی کل فرایند به دست می آید نیز نیاز است که قبل از اینکه مجددا به محیط زیست برای دفع مجدد بازگردانده شود ، تصفیه شود.

تصفیه خانه فاضلاب کشاورزی

این تصفیه خانه ها در مزارع کشاورزی بزرگ یافت میشوند و برای تصفیه آبهای سطحی روان استفاده میشوند که ممکن است توسط مواد شیمیایی در آفت کش ها، کود، مواد دفعی توسط حیوانات و یا آبیاری از مزرعه آلوده شده باشد. این مراکز تصفیه دارای ماشین آلات و واحدهای تصفیه شبیه به آنهایی هستند که در سیستم های تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده می شوند. مزیت آنها این است که به اندازه کافی زمین و فضای مناسب برای ساخت حوضچه ها، تالاب های طبیعی و … در اختیار دارند که هزینه های عملیاتی آنها را به مراتب ارزان تر می کند.

تصفیه خانه فاضلاب صنعتی

کارخانجات صنعتی فاضلاب زیادی تولید می کنند و باید اطمینان حاصل کنند که تصفیه فاضلاب آنها قوانین و مقررات مربوط به آلودگی آب و آلودگی محیط زیست محلی یا ملی را در بر می گیرد. شرکت های صنعتی بزرگ مانند پالایشگاه های نفت معمولا ترجیح می دهند که سیستمهای تصفیه در محل را داشته باشند. این امر آنها را قادر می سازد تا به راحتی اطمینان حاصل کنند که غلظت آلاینده ها در فاضلاب آنها قبل از انتشار به رودخانه ها، اقیانوس ها و یا دفن زباله ها در سطوح قابل قبول است. همچنین برخی از صنایع مقادیری از پساب های خود را در داخل کارخانه قبل از تصفیه و آزاد شدن به محیط زیست بازیافت می کنند.

یک کارخانه تصفیه فاضلاب صنعتی ممکن است شامل موارد زیر باشد: جداکننده یا چربی گیر API برای حذف روغن از فاضلاب، یک جداساز برای حذف مواد جامد از فاضلاب و یک دستگاه فیلتراسیون کربن برای حذف ترکیبات آلی محلول سمی از فاضلاب .

تصفیه خانه فاضلاب Leachate (شیرابه):

Leachate (شیرابه) به هر مایعی که از زمین ، یا جامدات دیگر عبور کرده و تخلیه می شود و از نظر زیست محیطی مضر است، گفته میشود. کارخانه های تصفیه این نوع فاضلابهابرای دفع آن از روش دفن زباله استفاده می کنند. البته چندین روش تصفیه شامل تصفیه بیولوژیکی، تصفیه مکانیکی و تصفیه به روش اسمز معکوس در این نوع کارخانه های تصفیه وجود دارد. این روش های تصفیه بر کاهش غلظت مواد خطرناک محلول در مایع یا آب تمرکز میکنند.

منبع : Farab-zist

به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز دهی روی ستاره کلیک کنید

5/5 - (3 امتیاز)
Print
Telegram
WhatsApp
Email
انواع کارخانه تصفیه فاضلاب