فرآب زیست

سال تاسیس ۱۳۷۷

ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری تصفيه خانه های آب و فاضلاب شهری و صنعتی

5/5 - (6 امتیاز)

فرآیند اسمز معکوس (RO) در تصفیه آب

فرآیند اسمز معکوس فرآیندی است که در آن از فشار برای معکوس نمودن جریان اسمزی آب از درون یک غشای نیمه‌ تراوا استفاده می‌شود. خاصیت اسمزی به عبور یک حلال از بخش محلول رقیق به بخش محلول غلیظ از درون یک غشا نیمه تراوا گفته می شود.

در این فرآیند ابتدا لازم است قبل از ورود آب به سیستم RO ، مواد معلق ریز موجود در آب گرفته شوند . جهت حذف کدورت و ذرات مواد معلق ، آب ابتدا از بخش پیش تصفیه عبور می نماید ، آب از طریق پمپ تغذیه وارد فیلتر شنیو کربنی شده و کدورت و مواد معلق ، بو ، رنگ ، طعم و کلر احتمالی آن کاهش می یابد . در راستای حفاظت بیشتر ممبران ها ماده شیمیایی ضد رسوب نیز توسط پکیج تزریق مواد شیمیایی تزریق می گردد. جهت حذف بیشتر ذرات تا ، آب ورودی از فیلتر های میکرونی عبور می نماید که ذرات تا قطر 5 میکرون را از آب جدا می کنند. بعد از این مرحله آب وارد پمپ فشار قوی می شود. به طور کلی فشار کار پمپ به میزان املاح محلول آب بستگی دارد و هر چه TDS آب بالاتر باشد ، فشار اسمزی بالاتر بوده و در نتیجه فشار کار پمپ جهت غلبه بر فشار اسمزی و جداسازی املاح محلول از آب بیشتر خواهد شد .

ممبران های دستگاه معمولا از جنس پلی آمید می باشند . سطح این ممبران ها در برابر عبور املاح محلول نفوذ ناپذیر و در برابر عبور آب نفوذ پذیر می باشند. آب ورودی به ممبران ها به دو فاز آب نفوذ کرده ، یا آب تصفیه شده (PERMEATE) و آب تغلیظ شده یا پساب (CONCENTRATE) تقسیم می شود.
شایان ذکر است که جهت شستشوی دوره ای ممبران ها ، یک واحد شستشو در محل (CIP) مستقر بر روی یک شاسی از جنس کربن استیل و به صورت ثابت برای واحد ROدر نظر گرفته شده است.

پیش تصفیه دستگاه اسمز معکوس (RO) – آب شیرین کن صنعتی

تصفیه مقدماتی آب ورودی به دستگاه RO به منظور اسفاده بهینه از ممبران ها و افزایش زمان کارکرد ممبران انجام می گیرد و در طی این عملیات آب آماده عبور از ممبران می شود. عملیات تصفیه مقدماتی آب ورودی شامل مراحل زیر است:

۱- جداسازی ذرات معلق جامد: مواد معلق و کلوئیدی موجود در آب موجب گرفتگی ممبران می شود. میزان رسوب گذاری آب وردی با اندیس SDI تعیین می گردد و لازم است که مقدار آن کمتر از حد مجاز باشد. به منظور کاهش کدورت و ذرات معلق آب از فیلتر شنی و فیلتر میکرونی با منافذ 5 میکرون استفاده می شود.
۲- حذف میکرواورگانیسم ها: وجود میکرواورگانیسمها همانند باکتری ها می تواند موجب گرفتگی میکروبی ممبران شود. و حتی در برخی موارد آنزیم های ترشح شده از میکرواورگانیسم ها بر روی ممبران اثر تخریبی دارد. به همین دلیل لازم آب قبل از ورود به دستگاه RO ضد عفونی گردد. برای ضد عفونی آب می توان از انواع روشهای ضد عفونی آب استفاده کرد. در صورت استفاده از کلرین برای ضد عفونی به دلیل اثر تخریبی کلر بر روی ممبران ها باید کلر قبل از ورود به ممبران حذف شود که این کار توسط تزریق متابی سولفیت انجام می شود.
۳- حذف بار آلی: به منظور کاهش بار آلی و یا جداسازی کلر باقیمانده در آب ورودی از بسترهای کربن فعال استفاده می شود.
۴- کنترل عوامل رسوب کننده: مواد اکسید شونده هماننده اکسید ها و هیدرواکسیدهای آهن، منگنز و سیلیس می تواند در طی فرآیند نمک زدایی مشکلاتی را بوجود آورند و در نتیجه کارایی ممبران کاهش یابد. ترکیب هگزا متافسفات را می توان برای کنترل عوامل رسوب کننده استفاده کرد.
5- تنظیم pH: تنظیم نمودن pH آب به منظور افزایش عمر غشاو جلوگیری از رسوب کردن برخی املاح امری ضروری است. عمر مفید ممبران ها در pH نامناسب به دلیل هیدرولیز شدن کاهش می یابد.

منبع : farab-zist

به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز دهی روی ستاره کلیک کنید

5/5 - (6 امتیاز)
Print
Telegram
WhatsApp
Email
فرآیند اسمز معکوس (RO) در تصفیه آب