فرآب زیست

سال تاسیس ۱۳۷۷

ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری تصفيه خانه های آب و فاضلاب شهری و صنعتی

5/5 - (3 امتیاز)

۵ دلیل برای بازیافت و تصفیه مجدد آب

اصطلاح “فاضلاب” به صورت کلی اصطلاح جذاب و خوشایندی نیست. در مناطقی از جهان که آب یک منبع بی نهایت و بسیار قابل دسترس به نظر می رسد ، ما به آنچه که پس از استفاده از آب می شود توجه کمی می کنیم.

با وجود این واقعیت که زمین از ۷۰٪ آب تشکیل شده است، این منبع آنطور که تصور می کنیم بی حد و اندازه نیست. در واقع، ۹۷.۵ درصد از کل آب در زمین آب نمک است و کمتر از یک درصد آب شیرین وجود دارد که برای استفاده مستقیم انسان استفاده می شود.
مشکل انسان ها این است که ما در ایجاد زباله ها بسیار عالی هستیم، اما در دفع درست و مناسب آنها چندان تعریفی نداریم. (برای نمونه اقیانوس ها و سواحل شنی زمانهای قدیم را با زمان حال آنها که پر از زباله های تولیدی انسانها هستند مقایسه کنید).
منابع آب ما به دلیل عدم اجرای مقررات در صنایع بزرگ و رویکرد گاه به گاه بسیاری از افراد برای دفع فاضلاب آنها به طور فزاینده آلوده می شوند. نیاز به بازیافت فاضلاب در حال تبدیل شدن به بحران است زیرا کمبود آب در سراسر جهان در حال گسترش است این فقط مربوط به بخش های در حال توسعه جهان نیست.

رفع مشکلات کمبود آب

بسیاری از ما عادت های استفاده از آب را به صورت بسیار عمیق توسعه داده ایم. بنابراین بسیار دشوار است که بخواهیم استفاده از آب را به شدت کاهش بدهیم و صادقانه اش این است که، میزان استفاده از آب برای مصارف شخصی و زندگی حتی نزدیک به استفاده از آب برای مصارف صنعتی نیست. در حالی که ما باید سعی کنیم از آب کمتر استفاده کنیم، یک روش موثر و پایدار ، تصفیه و بازیافت آب از فاضلاب هایی است که تولید می کنیم.
امروزه فن آوری هایی متعددی وجود دارند که می توانند آب را تصفیه و بازیافت کنند. استفاده از آب بازیافتی مقدار آب مورد استفاده شما را کاهش می دهد و برای بسیاری از نیازها مورد استفاده قرار می گیرد.

منفعت برای محیط زیست

زمانی که فاجعه BP اتفاق افتاد و گالنهای نفت به اقیانوس تخلیه و باعث آلودگی عظیمی شد را یادتان می آید؟ میلیونها لیتر فاضلاب تصفیه نشده هر روزه به اقیانوس های جهان ریخته می شود. آلودگی باعث ایجاد مناطق مرده در سراسر جهان می شود و احتمالا ایجاد جهش هایی در زندگی جانوران دریایی میشود که آلودگی آنها را از بین نبرده است.
فاضلاب تصفیه شده می تواند کیفیت آبهای موجود در آب و خاکهایی را که به آن ریخته شده بهبود ببخشد و تلاشی برای حفظ محیط زیست باشد.

کاهش هزینه های حمل و نقل

برای صنایع که مقدار زیادی فاضلاب ایجاد می کنند، حمل و نقل پساب و فاضلاب آنها به مکانی دیگر می تواند بسیار گران باشد. داشتن سیستم تصفیه و فن آوری بازیافت آب در محل، به شدت هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد. تقاضا برای منابع آب جدید نیز کاهش خواهد یافت، زیرا فاضلاب تصفیه شده به راحتی در دسترس خواهد بود.
هزینه های عملیات پایین تر
تصفیه و بازیافت پساب بسیار ارزان تر از استفاده از آب شیرین است. لازم به ذکر است، اگر ما شروع به فعالیت درباره تصفیه فاضلابهای خودمان نکنیم، در آینده هیچ گونه منابع آب شیرین برای استفاده وجود نخواهد داشت، زیرا به اتمام رسیده و یا به شدت آلوده خواهند شد.

ریسکهای آلودگی کمتر

فاضلاب که تصفیه و بازیافت نمی شود، اغلب به منابع آبی بزرگ ما منتقل می شود. فاضلاب تصفیه شده به طور طبیعی تجزیه نمی شود. در عوض، اقیانوس ها، رودخانه ها و آبهای در جریان ما را آلوده می کند، کیفیت آب را بدتر می کند و به طور بالقوه باعث تخریب اکوسیستمی که در آن آزاد شده است میشود. بازیافت فاضلاب تنها راه جلوگیری از کمبود آب آینده و کاهش آسیب آلودگی آب به محیط زیست است.

در همین راستا و با توجه به مشکلات عدیده خاورمیانه و به خصوص در کشورمان ایران ، در خصوص خشکسالی و کمبود آب که بسیار جدی است، استفاده از سیستمهای بازیافت آب بسیار ضروری میباشد. شرکت مهندسی فراب زیست فراز نیز با رویکرد به کارگیری تکنولوژیهای روز دنیا برای تصفیه انواع فاضلابهای بهداشتی و صنعتی انواع سیستمهای تصفیه فاضلاب را ارائه میدهد. ساخت انواع پکیج تصفیه فاضلاب از مهمترین تولیدات این شرکت محسوب میشود.

استفاده از فرآیند MBR در تصفیه و بازیافت آب

فرآیند MBR یکی از پیشرفته ترین و بهترین فرآیندها برای بازیافت و استفاده مجدد از پساب می باشد. این فرآیند ترکیبی از فرآیند بیولوژیکی و فیلتراسیون غشایی می باشد . کیفیت پساب خروجی از این فرآیند در اکثر موارد در حدی است که بدون استفاده از تصفیه تکمیلی می توان از آن استفاده مجدد نمود.

فرآیند تصفیه MBR یکی از فرآیندهای بیولوژیکی تصفیه فاضلاب می باشد که از ترکیب فرآیند لجن فعال متعارف با یک سیستم ممبرانی مستغرق تشکیل شده است. این فرآیند با ادغام واحدهای هوادهی، ته نشینی ثانویه (زلالسازی) و فیلتراسیون در یک راکتور، جایگزین فرآیند های تصفیه متعارف (لجن فعال متعارف) شده است. در این فرآیند با جایگزینی واحد ته نشینی ثانویه با سیستم فیلتراسیون ممبرانی، منافع زیادی از قبیل افزایش پایداری در بهره برداری، کاهش تولید لجن مازاد و کیفیت بسیار بالاتر پساب خروجی بدست می آید. بنابراین این روش، فرآیند مناسبی است که می تواند در محدوده وسیعی برای سیستمهای استفاده مجدد از پساب تصفیه شده در تصفیه فاضلابهای بهداشتی و فاضلابهای صنعتی بکار گرفته شود. پکیج تصفیه فاضلاب با روش MBR یکی از خدماتی است که توسط شرکت مهندسی فراب زیست فراز ارائه میشود.

منبع : Farab-zist

به این مطلب امتیاز دهید

برای امتیاز دهی روی ستاره کلیک کنید

5/5 - (3 امتیاز)
Print
Telegram
WhatsApp
Email
۵ دلیل برای بازیافت و تصفیه مجدد آب